پایگاه خبری پشت پرده

خبرهای مهم در پشت پرده ها پنهان شده اند

پایگاه خبری پشت پرده

خبرهای مهم در پشت پرده ها پنهان شده اند

پایگاه خبری پشت پرده

با سلام خوش آمدید به پایگاه اطلاع رسانی «پشت پرده» هدف از راه اندازی این وبلاگ اطلاع رسانی جامع، دقیق و به روز در راستای اخبار (تحلیلی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... )بر طبق قوانین «بین‌المللی» می‌باشد. که هیچ گونه گرایش خاصی به حزب یا جناحی نداشته و نخواهد داشت. بر آن امیدیم شما دوستان، همکاران و بازدیدکنندگان محترم با نظرات، پیشنهادات و انتقادات استادوارانه ی خود ما را، راهنمائی نمایید. که در پایان موجب خوشحالی ماوتشکرازشمامی گردد...!

بایگانی
پیوندها

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهین‌شهر، امین عسگری ظهر امروز در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین فعالیت‌ها و خدمات اداره بهزیستی شهرستان شاهین‌شهر و میمه به مراجعه‌کنندگان و مددجویان این نهاد پرداخت و اظهار کرد: در حوزه توان‌بخشی اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه دارای پنج حوزه تخصصی است.

وی با بیان اینکه شهرستان شاهین‌شهر و میمه 2 هزار و 816 معلول جسمی و حرکتی دارد، افزود: از این تعداد 400 نفر ناشنوا، 180 نفر نابینا، 701 نفر معلول جسمی و حرکتی، 538 نفر اعصاب و روان، 57 نفر معلول ضایع نخاعی، 24 نفر اوتیسم، 98 نفر سالمندان دارای مشکل جسمی و حرکتی، چهار نفر فنیل کتونوری و 814 نفر معلول ذهنی هستند.

این مسئول به نحوه ارائه خدمات اداره بهزیستی شهرستان شاهین‌شهر و میمه به این 2 هزار و 816 معلول جسمی و حرکتی اشاره کرد و ادامه داد: کمک‌هزینه نگهداری، حق پرستاری ویژه معلولین ضایع نخاعی، ارائه آموزش‌های مختلف به معلولین ذهنی، ارائه خدمات در مراکز شبانه‌روزی، ارائه خدمات پاراکلینیک، کمک‌هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان معلول و سایر است.

وی گفت: در سال گذشته 74 مورد وسایل کمک‌آموزشی، 57 مورد وسایل پانسمان برای معلولین ضایع نخاعی در طی 4 نوبت در بین معلولین توزیع شد.

عسگری افزود: همچنین به 98 معلول هزینه کامل درمان و به 97  معلول دیگر نزدیک به 70 درصد هزینه‌های تحصیلی دانش‌آموزی و دانشجویی آن‌ها که در مقاطع مختلف تحصیلی حتی اگر در مراکز آموزشی آزاد و غیردولتی تحصیل می‌کردند، توسط اداره بهزیستی شهرستان شاهین‌شهر و میمه پرداخت شد.

*سال گذشته در حوزه توان‌بخشی 2 میلیارد تومان هزینه شد

عسگری از آغاز طرح مراقبت مبتنی بر خانواده در شهرستان شاهین‌شهر و میمه خبر داد و گفت: 20 نفر از معلولینی که خانواده‌های آن‌ها توانایی پرستاری از آن‌ها را ندارند توسط کارکنان این نهاد طی چند نوبت در طول هفته از آن‌ها پرستاری می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از 50 نفر از بیماران اعصاب و روان این شهرستان توسط کادر درمانی اداره بهزیستی خدمات روان‌پزشکی و پرستاری ارائه می‌شود و تا سقف 15 هزار تومان به‌صورت رایگان به آن‌ها دارو داده می‌شود همچنین برای سالمندان نیز به همین شکل خدمات ارائه می‌شود.

 رئیس اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه با بیان اینکه به 614 معلول جسمی و حرکتی ماهیانه مبلغ 446 میلیون تومان مستمری پرداخت کرده‌ایم( به ازای هر نفر 53 هزار تومان) بیان داشت: نزدیک به 72 میلیون تومان کمک‌هزینه پرستاری و 10 میلیون تومان نیز کمک‌هزینه مناسب‌سازی پرداخت کرده‌ایم.

وی یادآور شد: 28 میلیون تومان کمک‌هزینه لوازم پانسمان، 11 میلیون کمک‌هزینه وسایل کمک‌آموزشی مثل ویلچر و عصا به مددجویان پرداخت شده است.

رئیس اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه تصریح کرد: در سال گذشته نزدیک به یک‌میلیارد و 100 میلیون تومان یارانه به 4 مرکز روزانه توان‌بخشی، دو مرکز شبانه‌روزی، یک مرکز مراقبت اعصاب و روان و یک مرکز مبتنی بر خانواده یارانه پرداخت‌ شده است.

عسگری از تأسیس مرکز آموزش روزانه در سال جاری برای سالمندان بخش میمه خبر داد و اضافه کرد: 500 نفر در هشت مرکز شبانه‌روزی و روزانه بهزیستی و سایر شهرستان شاهین‌شهر و میمه از خدمات توان‌بخشی استفاده می‌کنند که در مجموع سال گذشته در حوزه توان‌بخشی نزدیک به 2 میلیارد تومان هزینه شد.

*رتبه دوم طلاق در سطح کشور متعلق به شاهین‌شهر و میمه است

وی به فعالیت‌های حوزه امور اجتماعی اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه پرداخت و گفت: سر و کار این حوزه بیشتر با زنان سرپرست خانواده در جامعه شاهین‌شهر و میمه است؛ این زنان نزدیک به 600 خانواده‌اند که تعدادشان به مرز 2 هزار نفر رسیده است.

این مسئول از افزایش شدید آمار طلاق در شهرستان شاهین‌شهر و میمه پرده برداشت و تأکید کرد:  بر اساس آخرین آمارها رتبه کشوری شهرستان شاهین‌شهر و میمه در حوزه افزایش طلاق بعد از استان البرز دوم است.

وی با بیان اینکه در شهرستان شاهین‌شهر و میمه به ازای هر 10 ازدواج 15 طلاق صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افزایش طلاق در جامعه کنونی ما بخصوص در این شهرستان درست نبودن سیاست‌های کلان است.

عسکری با بیان اینکه در حوزه اجتماعی 2 کلینیک در شهر شاهین‌شهر، دو موسسه خیریه، یک مجتمع خصوصی در شهر گز مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: در سال گذشته نزدیک به 330 میلیون تومان مستمری ماهیانه، 30 میلیون عیدی، 80 میلیون سرمایه کار و 30 میلیون کمک‌هزینه مسکن به‌صورت بلاعوض به زنان سرپرست خانوار پرداخت‌ شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به 15 میلیون تومان یارانه به خانواده‌های چند قلوی شاهین‌شهر و میمه پرداخت کردیم، گفت: سال گذشته 120 میلیون تومان یارانه به کلینیک‌ها، و به مؤسسات خیریه طرف قرارداد نیز 180 میلیون تومان پرداخت کرده‌ایم.

*35 درصد جمعیت شاهین‌شهر با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شاهین‌شهر و میمه افزود: سال گذشته 129 نفر زوج متقاضی طلاق توافقی از سوی دادگستری به مراکز مشاوره بهزیستی معرفی‌شده بودند که توانستیم 45 نفر از آن‌ها را با مشاوره‌های کارشناسی از ادامه روند طلاق و جدایی منصرف کنیم.

وی از فعالیت 8 مرکز پیشگیری از طلاق در شاهین‌شهر و میمه خبر داد و بیان داشت: این مراکز به‌صورت تخصصی به زوجین ارائه مشاوره و خدمات می‌دهند که خدمات برخی از این مراکز حتی به‌صورت رایگان است.

عسگری با بیان اینکه داروی ترک اعتیاد متادون تنها برای درمان مواد مخدر هروئین مورد استفاده قرار می‌گیرد اظهار کرد: متأسفانه امروز در برخی از مراکز ترک اعتیاد در کشور جهت ترک اعتیاد بیمارانی که مواد مخدری دیگری ازجمله تریاک مصرف کرده‌اند به‌جای اینکه از داروهایی مانند لکونیدین یا پرونروفین استفاده کنند از داروی متادون به خاطر افزایش هزینه‌های اقتصادی فرد معتاد استفاده می‌کنند که چندان نیز روی آن‌ها نظارت صورت نمی‌گیرد و این عامل نه‌تنها در ترک اعتیاد فرد معتاد تأثیری نخواهد گذاشت بلکه اعتیاد او را بعد چند مدت دیگر دوچندان خواهد کرد.

وی به آمار افزایش اعتیاد در شاهین‌شهر و میمه اشاره کرد و متذکر شد: برخی از مسئولین با ارائه آمار و ارقام غلط به جامعه به‌ خصوص در حوزه اعتیاد زمینه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های ناصحیح را در کشور فراهم می‌کنند.

عسگری ادامه داد: آمار اعتیاد در شهرستان 220 هزارنفری شاهین‌شهر و میمه نزدیک به 35 درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهد یعنی نزدیک به یک‌سوم جمعیت شاهین‌شهر با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر مسئولین استان اصفهان و شهرستان آستین‌های همت را برای مبارزه با این معضل که شاهد کاهش سن آن نیز هستیم، بالا نزند در آینده‌ای نه‌چندان با بحران مواجه خواهیم شد.

*220 بیماری ایدزی در شاهین‌شهر زندگی می‌کنند

وی از وجود 220 بیمار ایدزی(HIV) در شهرستان شاهین‌شهر و میمه خبر داد و گفت: متأسفانه هیچ مرکز مجهزی در زمینه درمان یا ارائه خدمات به چنین بیمارانی که در شاهین‌شهر زندگی می‌کنند فراهم نشده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۵ ، ۰۹:۴۲
آقای جویا

امام جمعه برخوار:

توان موشکى ایران خط قرمزى است که نه می شود آنرا معامله کرد و نه محدود

امام جمعه شهرستان برخوار گفت: توان موشکى جمهورى اسلامى ایران خط قرمزى محسوب مى‏شود که نه معامله‏پذیر است و نه مى‏توان آن‏را محدود کرد.    

به گزارش خبرگزاری فارس از برخوار، حجت السلام مسعود سرافراز ضمن تبریک حلول ماه پر فضیلت رجب و ولادت باسعادت امام باقر(ع)با اشاره به کلام نورانی آنحضرت که میفرماید: شیعه ما نیست، مگر آن که تقواى الهى داشته باشد و خدا را فرمان بَرَد، همگان را به تقوای الهی و ترک معاصی توصیه و سفارش کرد.

امام جمعه برخوار با بیان فضایل ممتاز ماه رجب افزود: در بین ماه های سال 3 ماه اند که انتساب ویژه به خداوند دارند:1.ماه رجب 2.ماه شعبان 3.ماه مبارک رمضان؛ و ماه رجب مدخل ورودی ماه مبارک رمضان است. آنها که می خواهند ماه رمضانی باصفا و با سیر و سلوک الی الله داشته باشند از ماه رجب آغاز می کنند.

سرافراز با اشاره به 20 فروردین سالروز قطع رابطه ایران و آمریکا و روز فناوری هسته ای خاطر نشان کرد: با تسخیر لانه جاسوسی در سال 58 توسط دانشجویان پیرو خط امام، آمریکا به فکر قطع رابطه با ایران افتاد و به خیال خودش ایران و ملت ایران را به زانو در می آورد! اما غافل از این که قطع رابطه، ملت ما را ناراحت نکرد و حضرت امام با شنیدن این خبر، با خونسردی تمام فرمودند: "رابطه آمریکا با ما همچون رابطه گرگ و میش است. ما این رابطه را می خواهیم چه کنیم؟ اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است همین قطع رابطه است."

امام جمعه برخوار ادامه داد: این دولت آمریکا بود که از آن زمان تا الآن پیوسته در صدد ایجاد رابطه با ایران بوده و هست. اما نظام اسلامی و ملت بزرگ ایران، چه در زمان حیات امام عزیز و چه پس از رحلت حضرت امام تحت رهبری داهیانه امام خامنه ای عزیز نشان دادند که همچنان بر سیاست نه شرقی نه غربی و جمهوری اسلامی ثابت و استوارند و همچنان آمریکا را دشمن شماره یک خود می دانند.

سرافراز خاطر نشان کرد: در دوران پسابرجام به‏وضوح و بیش از پیش مى‏توان این دشمنی ‏را لمس کرد. امروز مى‏بینیم پس از بدعهدى‏هاى شیطان بزرگ در اجراى برجام با وجود این‏که «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‏ترین گزارش خود اعلام کرد که ایران فراتر از برجام هم تعهدات خود را انجام داده است و خود آمریکایى‏ها معترفند ایران شدیدترین بازرسى‏ها را پذیرفته است، اما همچنان بهانه‏هاى تازه از راه مى‏رسد؛ برنامه موشکى، حقوق بشر و هزار بهانه دیگر که نشانه‏هاى بدعهدى طرف مقابل در اجراى برجام است و نشان مى‏دهد که دوباره مى‏خواهند تحریم‏هاى تازه این‏بار براى کاهش قدرت دفاعى ایران ایجاد کنند.

امام جمعه برخوار با اشاره به بهانه تراشی های آمریکا در دوران پسابرجام گفت:

این بهانه‏تراشى‏ها نیز هدفمند و برنامه‏ریزى‏شده است چراکه با دقت بر روى سخنان اوباما در حاشیه نشست امنیت هسته‏اى مشخص مى‏شود که آن‏ها به‏دنبال دو امر فوق‏العاده حائز اهمیت هستند؛ اوّل این‏که ایران با عقب‏نشینى از ارزش‏ها و اهداف انقلاب اسلامى، خود را با سیاست‏هاى امپریالیستى و استکبارى آمریکا هماهنگ و همصدا کند (اوباما عیناً تصدیق مى‏کند که ایران خود را سازگار کند) که این آرزوى غرب در سال‏هاى پس از انقلاب اسلامى بوده و این آرزو را نیز به گور خواهند برد. اما هدف دوّم آن‏ها از این بهانه‏تراشى‏ها که به‏شدت در صدد رسیدن به آن هستند این است که ایران دست از حمایت جنبش‏هاى حق‏مدار و آزادى‏بخشى همچون حزب‏الله برداشته و جبهه مقاومت را رها کند تا از این‏ روزنه امنیت رژیم منحوس صهیونیستى‏ تأمین گردد.

وی  ادامه داد: آن‏ها تصور مى‏کردند پس از اجراى برجام، ایران دست از حمایت جبهه مقاومت برخواهد داشت که این امر با رزمایش موشکى سپاه و تأکید مقام معظم رهبرى بر تسلیم‏ناپذیرى ایران در برابر رژیم صهیونیستى نقشه غرب را نقش بر آب کرد. به ویژه این‏که جمله معروف امام خمینى(ره) مبنى بر این‏که «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.» به زبان عبرى روى بدنه موشک مورد آزمایش قرار گرفته، هک شده بود، که این امر به مذاق غرب و به‏خصوص آمریکا خوش نیامد.

سرافراز تصریح کرد: امروز افکار عمومى منطقه و مردم ایران به‏خوبى مى‏دانند که اگر قدرت نظامى ایران نبود؛ وضعیت ناامنى ناشى از اقدامات‏ تروریستى، گسترده‏تر از این مى‏بود و حتى به مرزهاى داخلى ایران نیز کشیده مى‏شد و در مقطع کنونى تنها توان نظامى بالاى ایران است که اولاً به گروههاى سلفى- تکفیرى جرأت خودنمایى و ثانیاً به آمریکا و متحدین بى‏فکر منطقه‏ای‏اش توان مقابله با ایران و جبهه مقاومت را نمى‏دهد.

امام جمعه برخوار با تبیین شرایط منطقه و تهدیدات دشمنان تأکید کرد: توان موشکى جمهورى اسلامى ایران خط قرمزى محسوب مى‏شود که نه معامله‏پذیر است و نه مى‏توان آن‏را محدود کرد.  چرا که شرایط منطقه‏اى، تهدیدات بین‏المللى و از همه مهم‏تر، تهدیداتى که از سوى ایالات متحده آمریکا و دیگر دشمنان قسم‏خورده نظام جمهورى اسلامى ایران وجود دارد، جاى کمترین مصالحه‏اى را در این خصوص باقى نگذاشته است.

حجة الاسلام سرافراز خاطر نشان کرد: اقدام آمریکا در تشدید تحریم‏هاى مرتبط با موشک‏هاى بالستیک ایران، نشان‏دهنده حمایت مستقیم این کشور از تروریسم منطقه‏اى است که با هدف مقابله با توسعه برنامه موشکى ایران در دستور کار قرار گرفته است‏.

امام جمعه برخوار با بیان این نکته که ذات دشمن دشمنی است افزود: نمى‏توان از دشمن انتظار دوستى و کمک داشت. دشمن ذاتش دشمنى است؛ اما جاى تعجب است که با این حال عده‏اى همچنان به‏جاى بازخواست طرف مقابل، برجام و بدعهدى طرف مقابل را در سطح اختلافات داخلى تقلیل مى‏دهند.

انتهای پیام/63070

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۰۲
آقای جویا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حقیقتی وجود دارد و آن این‌ است که به مسافران اصفهان نمی‌شود گفت بهترین سوغات این دیار چه چیزی است و نمی‌شود گفت مسافران چه یادگاری از نصف جهان به یادگار می‌برند.

میان ظروف چشم‌نواز قلم‌زنی، جعبه‌های محور کننده خاتم، میناکاری‌ها که گویی رنگ از آسمان دارد، منبت‌کاری‌هایی که یادآور افسانه‌های باستان است، پارچه‌های زرباف و قلمکار و ده‌ها هنر دست و احساس مردم این دیار، به‌راستی چگونه می‌شود یکی را برگزید و آن را بهترین دانست؟!

اما نه! در این میان یکی بیش از سایرین خودنمایی می‌کند؛ گز اصفهان، گز نصف جهان شاید به این خاطر که تکرار نامش، کام را شیرین می‌سازد و یادش ذهن را دگرباره تا فراز گنبدهای فیروزه‌ای به پرواز در می‌آورد! شاید به این خاطر که مزه اصفهان می‌دهد.

*سرگذشت تاریخی گز اصفهان

طبق گفته و اسناد تاریخی گز از زمان صفویه و همزمان با شکوفا شدن مجدد هنر و فرهنگ ایرانی در اصفهان به وجود آمده است. البته در این زمینه حدس و گمان‌ها فراوان است، ولی متأسفانه تحقیقات مناسبی در مورد ریشه آن نشده است. اما به‌ احتمال‌ زیاد این محصول نتیجه آزمون‌ و خطاهای فراوان روی شیرینی‌های بومی اصفهان بوده است.

محمود شیخ بهایی از تولیدکنندگان بنام گز دراین‌باره به فارس می‌گوید: شاید ریشه اصلی گز، حلوا چوبه باشد چراکه در زمان‌های بسیار دور کشاورزان که به کشت خشخاش می‌پرداختند، هنگام جمع‌آوری محصول دچار سردی، سستی و عرق‌ریزی شدیدی می‌شدند. اینجا بوده که نوعی شیرینی با نام حلوا چوبه فراوان می‌شود.

وی افزود: حلوا چوبه، ارزان و در دسترس بود، آن را از شکر و سفیده تخم‌مرغ درست می‌کردند و معمولا برای رفع خستگی کشاورزان به کار می‌رفت تا اینکه به‌تدریج تکامل یافت و به گز تبدیل شد.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: گفته می‌شود محمدخان قاجار در مقطعی اقدام به صادرات این محصول به سایر کشورها کرد، پیش از آن نیز پادشاهان ایرانی گز اصفهان را هدیه‌ای گران‌بها برای یادگار دهی به سایر پادشاهان کره خاکی انتخاب می‌کردند.

*گذری کوتاه بر تاریخچه‌ گزانگبین

اگر بخواهیم ریشه نام گز را دریابیم، باید سری بزنیم به بهشت اصفهان(شهر خوانسار از توابع استان اصفهان شهری کوهستانی و سردسیر است) این شهر که سر بر بالین کوهستان‌های سر به فلک کشیده دارد، از فزونی گل و سبزه بهشت به بهشت اصفهان مشهور است، لاله واژگون که نوعی از نادرترین گل لاله‌های جهان بوده نیز متعلق به این دیار است.

اما آنچه به گز اصفهان هویت داده، عصاره و شهدی شگفت‌انگیز به نام انگبین یا گزانگبین است که از درختچه‌هایی به همین نام یعنی گزانگبین نواحی خوانسار و برخی نواحی چهارمحال بختیاری به دست می‌آید.

عامل تولیدکننده گزانگبین حشره کوچکی است تقریبا به‌اندازه پشه که روی ساقه یا برگ‌های درخت گزانگبین خانه می‌سازد، سپس از شیره پرورده این گیاه تغذیه کرده و شهد تولید می‌کند.

این عمل، یعنی تولید قند طبیعی توسط این حشره که شاید عملی همانند تولید عسل در زنبور عسل است، چندان شناخته‌شده نیست و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد، سرانجام از اواخر شهریورماه و زمانی که نسیم‌های خنک پاییزی می‌وزد، دانه‌های براق و زردرنگی همانند ارزن از درختچه‌های گزانگبین به دست می‌آید که به آن عصاره گزانگبین می‌گویند.

* حشره تولیدکننده عصاره گزانگبین در خوانسار رو به نابودی رفته است

اگرچه گز نام خود را از گزانگبین گرفته، اما به‌احتمال‌زیاد شما در عمرتان حتی یک‌بار هم مزه رویایی آن را درک نکرده‌اید، چون قیمت گزی که با عصاره گزانگبین درست می‌شود بسیار زیاد است.

بر اساس آخرین برآوردها قیمت هر کیلو عصار گزانگبین در بازار، بسته به کیفیت آن بین 220 تا 250 هزار تومان است! متأسفانه به دلیل عدم‌ حمایت‌های کافی وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت ناصحیح، حشره تولیدکننده عصاره گزانگبین در خوانسار رو به نابودی رفته است. شاید در زمانی نه‌چندان دور عصاره گزانگبین تنها در نوشته‌ها باقی ماند و صدای وزوز بال‌های حشره پرورش‌دهنده آن در گوش خاطرات مردم محلی طنین اندازد.

این نوع گز کمتر برای مشتریان داخلی ساخته می‌شود و معمولا ساخت این نوع شیرینی پیشاپیش باید سفارش داده شود. به این نکته توجه داشته باشید که در گزانگبین دار نیز درصد کمی از عصاره انگبین را اضافه می‌کنند. اگر تنها 10 درصد عصاره گزانگبین به گزی مشابه با همان درصد ترکیبات اضافه شود به قیمت اسفند سال 1394 نزدیک 40 هزار تومان به قیمت هر کیلوگرم اضافه می‌شود.

*ترکیبات و ارزش غذایی گز

معمولا برای ساختن گز از گلوکز، گلاب، سفیده تخم‌مرغ، شکر، مغز پسته، بادام یا فندق یا خلال بیدمشک استفاده می‌کنند. اما جای خالی گزانگبین چه می‌شود؟ برای پر کردن جای خالی آن از سایر انگبین‌های طبیعی مانند انگبین علفی، ترنجبین یا عسل استفاده می‌کنند. بندرت در گز زعفران، هل، شیر خشک، کاکائو، یا میوه استفاده می‌شود. مهم‌ترین نکته مربوط به ارزش غذایی گز این است که در تهیه آن از مواد غیرطبیعی، مواد نگه‌دارنده، نشاسته، روغن یا آرد استفاده نمی‌شود. البته برخی تولیدکنندگان گز از نوعی ماده به نام بادکا که از سیب‌زمینی تولید می‌شود نیز استفاده می‌کنند که این ماده ارزش غذایی آن را پایین می‌آورد.

*لحظه‌ای با یکی از قدیمی‌ترین چهره‌ها در تولید گز اصفهان

یکی از قدیمی‌ترین چهره‌ها در تولید گز، حاج میرزا حسین‌زاده کرمانی است. تاریخ ورود او به این کار به زمان قاجار باز می‌گردد. پسر او رضا محسن‌زاده کرمانی داستان جالبی را از پدرش نقل می‌کند: پدرم خرده‌فروش بود. می‌آمد پسته‌ها را می‌شکست و مغز آن را می‌فروخت.

زمانی یک شیرینی پز به او می‌گوید تا کی پسته می‌شکنی و می‌فروشی؟ پاتیلی (ظرف بزرگی که در آن گز می‌سازند) بخر و بیا با هم گز بسازیم. پدرم پاتیلی خرید و در صندوقخانه گذاشت. بعد گزانگبین و مایحتاج را فراهم آوردیم و کار شروع شد. کم‌کم کارمان گرفت و پاتیل‌ها و همچنین کارگرها را بیشتر و بیشتر کردیم. پدرم از همه فامیل می‌خواست به‌جای کار یا شاگردی برای دیگران به او بپیوندند.

این بود که بیشتر فامیل به او پیوستند. صبح زود پیش از آنکه خورشید طلوع کند و قبل از همه شاگردان مرا از خواب بیدار می‌کرد و می‌گفت: می‌خواهم تو که پسرم هستی از بقیه شاگردها بیشتر کار کنی. او 99 سال عمر کرد و حالا حاصل دست رنجش گز کرمانی است که نشانی معروف در اصفهان است.

گز کرمانی بیش از یک قرن است که در زمینه تولید گز فعالیت دارد. طبق گفته رضا محسن‌زاده کرمانی، شرکت او هنوز هم در تولید گز از گزانگبین استفاده می‌کند، چون وصیت پدرش به او چنین بوده است. ولی نگفت از چه میزان گزانگبین در گز استفاده می‌کند؟!

* امسال استاندارد گز این سوغاتی اصفهان اجباری شده است

محمود شیخ بهایی مدیریت گز شیرین نیز درباره سیر تکامل این شرکت می‌گویید: پدرم حاج میرزا علی شیخ بهایی سال 1287 شمسی پایه اولیه این شرکت را بنا نهاد. اجداد ما همه به کار شیرینی‌پزی و تولید گز مشغول بوده‌اند. حتی محله ما در خیابان مشیر معروف به محله و کوچه قنادهاست. آن زمان توی هشتی خانه‌های قدیمی اصفهان هم مشتری‌ها به خرید گز می‌پرداختند. سال 1304 شمسی که ثبت در ایران به وجود آمد، پدرم به فکر ثبت‌نام این شرکت افتاد و بالاخره سال 1309 شرکت گز شیرین را ثبت کرد. شیخ بهایی خبری خوبی هم می‌دهد و آن اینکه از امسال استاندارد گز اجباری شده است. با این حساب شاید امسال مسافران نوروزی کمتر گز تقلبی خواهند خرید.

*شرکت گز سکه پیشتاز در عرصه تولید گز بر اساس آخرین فناوری‌های روز دنیا

محمد گوهریان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه شرکت گز سکه یک موسسه تولیدی است که در سال 1346 هجری شمسی توسط مرحوم پدرم عباسعلی گوهریان تأسیس شد، اظهار کرد: این شرکت با استقرار سیستم‌های ISO 9001:2000 در مدیریت کیفیت و بهداشت و ایمنی غذایی HACCP در تولید گز، هم‌اکنون در عرصه‌های  تجارت جهانی حضور دارد.

وی افزود: دریافت نشان استاندارد ملی ایران برای گزهای پسته‌ای و بادامی، کسب مقام واحد نمونه سال از اداره استاندارد ملی ایران، واحد نمونه معاونت نظارت بر غذا و دارو  و حضور در بازارهای آسیایی و اروپایی و معرفی محصول سنتی اصفهان در سطح شیرینی و شکلات‌های معروف جهان از موفقیت‌های این شرکت بوده است. که به یمن  ارتباط تنگاتنگ با مؤسسات علمی و دانشگاهی و مشاوره‌های کارشناسان و تلاش پرسنل حاصل شده است.

مدیرعامل شرکت گز سکه ادامه داد: با تأسیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی عتیق اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با صنعت شیرینی و شکلات کرده و با دریافت مجوز مرکز رشد خوشه فناوری‌های گز، شیرینی، شکلات و صنایع وابسته زیر نظر دانشگاه جامع علمی کاربردی اقدام به جذب شرکت‌ها و هسته‌های نوپا با زمینه فعالیت در صنعت گز، شیرینی و شکلات کرده‌ایم و عرصه فعالیت‌های خود را در این صنعت روزبه‌روز گسترش داده‌ایم.  

وی تولید و ثبت اختراع انواع گز بدون شکر و همچنین تلاش برای تولید محصولات جدید که ضمن تأمین نیازهای حیاتی بدن ذائقه‌ مشکل‌پسند مصرف‌کنندگان را راضی می‌کند را از دیگر فعالیت‌های شرکت گز سکه در سال‌های اخیر عنوان کرد.

گوهریان تصریح کرد: هم‌اکنون این شرکت با پرسنل مجرب و آموزش‌دیده در تولید و توزیع قریب به 100 محصول در صنعت غذایی کشور فعالیت دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از ابتکارات شرکت در طراحی و تولید محصولات جدید می‌توان به تولید انواع گز پسته‌ای، فندقی، گردویی و بادامی با روکش شکلات و انواع محصولات فرا سودمند مانند گز پروبیوتیک (پروگز)، سین بیوتیک، گز ویتامینه و آنتی‌اکسیدان نام برد. 

-----------------------

گزارش از: نوراله جویا

------------------------

انتهای پیام/63070/ب 40

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۳۱
آقای جویا