پایگاه خبری پشت پرده

خبرهای مهم در پشت پرده ها پنهان شده اند

پایگاه خبری پشت پرده

خبرهای مهم در پشت پرده ها پنهان شده اند

پایگاه خبری پشت پرده

با سلام خوش آمدید به پایگاه اطلاع رسانی «پشت پرده» هدف از راه اندازی این وبلاگ اطلاع رسانی جامع، دقیق و به روز در راستای اخبار (تحلیلی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... )بر طبق قوانین «بین‌المللی» می‌باشد. که هیچ گونه گرایش خاصی به حزب یا جناحی نداشته و نخواهد داشت. بر آن امیدیم شما دوستان، همکاران و بازدیدکنندگان محترم با نظرات، پیشنهادات و انتقادات استادوارانه ی خود ما را، راهنمائی نمایید. که در پایان موجب خوشحالی ماوتشکرازشمامی گردد...!

بایگانی
پیوندها

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، محمد سلطانی تحلیل‌گر مسائل سیاسی طی یادداشتی در خصوص کاهش ارزش پول ملی کشور (ریال) در برابر سایر ارزهای خارجی به‌خصوص (دلار) آورده است؛ می‌توان گفت که یکی از وظایف بسیار مهم بانک‌های مرکزی در هر کجای جهان حفظ ارزش پول ملی است. در واقع بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های پولی و مالی خود مانع از کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم می‌شود.

در این مرحله وظیفه‌ی مهم بانک مرکزی مهار تورم و جلوگیری از کاهش قدرت خرید شهروندان است. بهتر است قبل از آنکه به بررسی چگونگی کاهش ارزش پول ملی ایران بپردازیم به تعریف ارزش پول ملی برای فهم بهتر موضوع پرداخته شود.

برای تعریف ارزش پول ملی می‌توان از دو معنا استفاده کرد. در معنای اول از منظر داخلی یعنی ارزش و دارایی‌های که بانک مرکزی داراست. (به عبارت بهتر پشتوانه‌ی پول‌های چاپ‌شده توسط بانک مرکزی) و در معنای خارجی در نرخ برابری با پول‌های خارجی یا همان ارز است که معنای دوم (ارز) در راستای موضوع ما بدان تأکید خواهد شد.

منبع اصلی و اساسی وارد کردن ارز به داخل کشور، صادرات کالا و خدمات است و هدف ما نیز از وارد کردن ارز و یا خرید آن وارد کردن کالا و خدمات است.

به زبان ساده یک کنش و واکنش متقابل میان وارد کردن ارز و واردکردن کالا و خدمات وجود دارد. علاوه بر این صادرات و واردات بیان‌شده عده‌ای سفته‌باز و همچنین کسانی که برای حفظ ارزش دارایی‌های خود ارز نگهداری می‌کنند در میان این صادر کنندگان و واردکنندگان حضور دارند که هنگام نوسانات ارزی و بر هم خوردن بازار ارز (که با بر هم خوردن وضعیت عرضه و تقاضای ارز روی می‌دهد در بازار حضور فعال‌تری پیدا می‌کنند) کشور ما متأسفانه وابستگی نسبتاً کاملی نسبت به ارز به‌دست‌آمده حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی دارد چراکه تأمین ارز مورد نیاز کشور از طریق این منابع خدادادی با ارزش تأمین می‌شود و زمانی که به هر دلیلی صادرات این منابع در دسترس نباشد و یا ارز حاصل از این منابع دچار مشکل شود باعث افزایش نرخ ارز می‌شود چراکه بازار برای رفع نیاز خود به ارز مجبور به اوج گرفتن آن می‌شود و همین اوج‌گیری باعث افزایش تقاضا نسبت به ارز شده و در نهایت با کاهش شدید ارزش پولی مواجه می‌شویم.

اقتصاد کشورهای که وابسته به نفت هستند به‌نوعی دارای ورشکستگی هستند و این ورشکستگی یا شکستگی را درآمدهای نفتی می‌پوشاند.

(ارزش پول ملی به قدرت اقتصادی کشورها وابسته است) این جمله بدین معنا است که پول ملی زمانی ارزش می‌یابد که صادرات کشور به جای اتکا به یک محصول و وابستگی به نفت با تولید کالا و خدمات گوناگون پاسخ داده شود.

دلارهایی که از طریق فروش نفت به دست می‌آید امکان فعالیت‌های اقتصادی بخش دولتی را هموار می‌کند و دولت نیز زمانی که جریان دلارهای نفتی با مشکل مواجه شود نمی‌تواند این فعالیت‌ها را تعطیل کند در این زمان است که دولت با کسری بودجه مواجه شده و دست به دامان بانک مرکزی می‌شود و پایه‌ی پولی را افزایش می‌دهد تا هزینه‌های خود را تأمین کند و بر مشکلات پیش‌آمده فائق آید که این اقدام مساوی با کاهش ارزش پول ملی است.

برای کشور عزیزمان ایران دو راه حل جهت جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی مدنظر است. راه‌حل اول افزایش صادرات نفت است که این راه‌حل، راه‌حلی مقطعی است و وابستگی ما را هر روز به نفت و فراورده‌های این منابع با ارزش خدادادی بیشتر می‌کند و به‌صورت مقطعی و مصنوعی ارزش پولی ما را حفظ می‌کند.

راه‌حل دوم راه‌حلی است که مقام معظم رهبری در سال جاری (حمایت از کالای ایرانی) بدان تأکید بسیار داشتند و آن ترک وابستگی به نفت و افزایش تولید مستمر و مسوولانه ی کالا و خدمات ایرانی و تسخیر بازارهای داخلی و خارجی است.

به امید روزی که تمام مردم متدین و انقلابی کشورمان با تلاش و همدلی و حمایت از کالای ایرانی کشور عزیزمان را از هر تهدیدی (همچون تحریم) رهایی بخشند و هیچ بهانه‌ای را برای کشورهای سلطه‌گر که همیشه تهدیدی برای اقتصاد کشور عزیزمان ایران بوده‌اند باقی نگذارند.

انتهای پیام/ج

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۳۱
آقای جویا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی