پایگاه خبری پشت پرده

خبرهای مهم در پشت پرده ها پنهان شده اند

پایگاه خبری پشت پرده

خبرهای مهم در پشت پرده ها پنهان شده اند

پایگاه خبری پشت پرده

با سلام خوش آمدید به پایگاه اطلاع رسانی «پشت پرده» هدف از راه اندازی این وبلاگ اطلاع رسانی جامع، دقیق و به روز در راستای اخبار (تحلیلی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... )بر طبق قوانین «بین‌المللی» می‌باشد. که هیچ گونه گرایش خاصی به حزب یا جناحی نداشته و نخواهد داشت. بر آن امیدیم شما دوستان، همکاران و بازدیدکنندگان محترم با نظرات، پیشنهادات و انتقادات استادوارانه ی خود ما را، راهنمائی نمایید. که در پایان موجب خوشحالی ماوتشکرازشمامی گردد...!

بایگانی
پیوندها

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از ایلام؛ در ادامه سلسله گزارش‌های این رسانه‌ی خبری از معرفی مناطق گردشگری تا بیان مسائل و مشکلات روستاهای اقصا نقاط مختلف ایران عزیز این بار به سراغ روستاهای «چنار باشی، پاکل گراب و زیفل» در ۶۰ کیلومتری شهر ایلام رفته‌ایم تا همان‌گونه که گفتیم جاذبه‌های توریستی و گردشگری این روستاها را معرفی و همچنین پاره‌ای از مسائل و مشکلات آن‌ها همچون بسیاری از روستاهای کشور را برای مسئولان بخصوص دولت‌مردان و نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی مطرح کنیم تا شاید به بررسی برخی از معضلات و مشکلات چنین روستاهایی که در حال خالی شدن از سکنه هستند بپردازند و بار دیگر دختر امید و نشاط را برای ساکن آن‌ها به وجود آوردند.

در ابتدای این گزارش به سراغ معرفی جاذبه‌های توریستی و گردشگری این سه روستا می‌رویم، سه روستایی که با کوه‌ها و قله‌های زیادی احاطه شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قله کان صیفی (واقع در رشته‌کوه کبیر کوه) و کوه سیوان اشاره کرد.

این روستاها از نظر داشتن مناظر طبیعی و بکر از قبیل غار بره زرد، تنگه رازیانه و … در استان ایلام به منطقه‌ی گردشگری و تفریحی تبدیل‌شده‌اند.

اهالی آن‌ها از طایفه بزرگ علی شروان و ایل بزرگ بیری هستند که در گذشته جایگاه بالایی در حکومت‌های کدخدایی داشته‌اند به‌طوری که از طوایف و ایلات هم‌جوار برای رفع مشکلات و گرفتاری‌های خود به بزرگان این ایل رجوع می‌کردند، از بزرگان این منطقه که در زمان فرمانروایی والی بر این منطقه حکومت می‌کرد می‌توان به باشی خان طایفه قیطول و تشمال الله خان مولایی اشاره کرد که از قدیمی‌ترین فرمانروایان ایلام و این منطقه بودند.

روستاهای ذکر شده که از ذخیره جنگلی بلوط غنی هستند دارای امکان تفریحی زیبایی ازجمله گردنه‌ی مله پنجاب، تنگه‌ی زیبای رازیانه، کوه سیوان، دشت چمن گل، کبیر کوه و قله کان صیفی است.

این روستاها از مناطق سردسیر و ییلاقی به‌حساب می‌آیند، زبان مردم این روستا کُردی می‌باشد، مردمان این روستاها شیعه هستند و کار اصلی مردم زراعت و دام داری است.

در کوهستان‌های اطراف این روستاها معادن زغال‌سنگ، گوگرد، سنگ گچ، سیمان و چاه‌های نفت وجود دارد. محصولات این روستاها شامل غلات و انواع میوه‌جات می‌باشد.

در روستای پاکل گراب یک دهنه چشمه آب چرب وجود دارد که به آن چشمه گوگردی (گر آب) میگویند و آب آن مزه تلخ و بوی همانند گوگرد دارد.

روستاهای زیفل، چنار باشی و پاکل گراب به دلیل مهاجرت در سالیان اخیر تولدهای کنترل شده شاهد رشد چشمگیری نبوده است مردم این روستاها همان‌گونه که گفته شد به زبان کُردی و به لهجه بَیرَی تکلم می‌کنند در این منطقه دو قوم قیطول و علی شروان تحت عنوان ایل علی شروان (ایل بَیرَی) زندگی می‌کنند.

در این روستاها خانه‌های تفریحی به شکل عجیبی در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده و برخی افراد محلی همین منطقه که در شهرهای دیگر کشور و یا خارج از ایران به سر می‌برند، در این روستا به ساخت خانه فقط جهت تفریح اقدام کرده‌اند و در روزهایی از جمله ایام عید یا تابستان به روستای پاکل گراب یا چنار باشی رفته و چند روزی را در آن می‌گذرانند در بقیه روزهای سال این خانه‌ها خالی از سکنه می‌باشند.

بهترین زمان برای تفریح در مناطق توریستی این روستاها فصل زیبای بهار است که اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت طبیعت این منطقه به اوج زیبایی خود می‌رسد، البته زیبایی پاییز رنگ، رنگ درختان بلوط این منطقه را نباید انکار کرد.

تابستان این منطقه گرم است گاهی شاید دما به چهل درجه برسد. زمستان در این روستا سرد و فوق‌العاده مرطوب است و البته بسیار دیدنی آن‌ها به خاطر نشستن برف روی شاخه‌های درختان پیر بلوط!

*ایل علیشروان هویت هزارساله دارد

ایل علیشروان هویت هزارساله دارد و سنگ‌نوشته‌های موجود هویت آن را اثبات می‌کند. قدمت قبرستان‌ها حاکی از سکونت هزار ساله مردم علی شروان در مناطق ذکر شده را دارد. شهر بدره در کشور عراق، در متون قبل از اسلام با نام «بادریا» ثبت شده است این شهر کهن خواستگاه ایل علیشروان است. اما اصل طایفه علیشروان که اکثراً معتقدند از دو نفر به نام‌های؛ علی و شروان هست؛ شامل تیره‌های: خدر سنی، گنجه، حیدرون، صفرون، قیطیول، موسی، چراغون، داراون و جابری است.

که ریاست و اداره ایل به عهده شیخ محمد میرزا بوده و پس از وفات شیخ محمد به لحاظ اقتدار و اداره زنش بانو خیره سپس به توشمالان خیره معروف بوده، عهده‌دار امور و ولایت بر فرزندش علی مامگه فرزند شیخ محمد که به سن بلوغ نرسیده بود شده است.

اما در بازید و همچنین تحقیق میدانی خبرنگار پایگاه خبری صدای جویا از روستاهای «چنارباشی، پاکل گراب و زیفل» آنچه که به دست آمد، مردمان شهیدپرور و همیشه میهمان نواز این سه روستا که نزدیک به ۱۵۰۰ نفر نیز جمعیت دارد از دست بی توجهی ها و کم‌محلی‌های مسؤولان شهرستان و استان ایلام به‌شدت گله‌مند بودند.

روستاهای چنار باشی، پاکل گراب و زیفل دارای نکات قابل توجهی از جمله واقعیت‌های مهاجرت و پناهندگی در استان ایلام به کشورهایی همچون استرالیا و اروپا به‌خوبی در آن‌ها نمایان است.

ستار توانگر از ساکنان روستای چنار باشی که دارای ۱۵ هکتار باغ در کبیر کوه و در دامنه قله کانی صفی (ورزین) از توابع روستای چنار باشی می‌باشد در گفت‌وگو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: در دامنه کبیر کوه از قسمت روستای چنارباشی تعدادی چاه نفت از گذشته وجود داشته است که در حال حاضر کسی سراغی از آن‌ها را نمی‌گیرد، چراکه اگر این ذخایر مسکوت مانده توسط دولت فعال شوند بدون شک زمینه اشتغال زیادی از جوانان بیکار این روستاها را فراهم خواهند کرد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات روستاهای چنارباشی، پاکل گراب و زیفل مهاجرت مردم به شهرها و مهاجرت جوانان روستا به کشور استرالیا بوده که هنوز بعد از چند سال خبری از این جوانان نیست و معلوم نیست چه بلایی سر آن‌ها آمده است.

*مردم روستاهای پاکل گراب و چنار باشی از طریق یارانه‌ها امر و معاش می‌کنند

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم روستاهای پاکل گراب و چنار باشی از طریق یارانه‌ها امر و معاش می‌کنند، افزود: وعده‌های زیادی از سوی مسؤولان چه فرماندار و چه استاندار و چه نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورایی اسلامی جهت تقویت زیرساخت های عمرانی از جمله آسفالت، فراهم‌سازی زمینه‌های گردشگری و دادن تسهیلات اشتغال‌زایی و سایر در این روستاها داده شده است که تاکنون جزء حرف ما عملی ندیده‌ایم.

این باغدار نمونه با بیان اینکه در این سه روستا هیچ‌گونه امکاناتی حتی در حد یک سالن ورزشی وجود ندارند و خانه بهداشت روستا نیز با کمبود دارو و پزشک مواجه است و در هفته یک‌بار دکتر به دارند، تصریح کرد: مسئولان میراث فرهنگی اگر از میراث تاریخی و فرهنگی این روستا از جمله درخت چنار باشی که دارای قدمت طولانی نیز هست حفاظت نکنند و آن را در فهرست آثار ملی قرار ندهند بدون همین چند آثار تاریخی که در معرض نابودی قرار گرفته‌اند از بین خواهند رفت.

وی با تأکید بر اینکه از استاندار ایلام می‌خواهم به همراه سایر مسؤولین یک تور روستاگردی جهت بررسی مسائل و مشکلات روستاها از جمله جلوگیری از مهاجرت بی‌وقفه روستانشینان راه بیندازد، بیان داشت: در سه روستای چنار باشی، پاکل گراب و زیفل متأسفانه سرقت احشام و منازل و همچنین کاوش‌های غیرقانونی باستانی زیاد هست و با وجود این‌همه ناامنی‌ها تاکنون یک جایگاه نیروی انتظامی یا پاسگاه برای این سه روستا توسط مسئولان استان از جمله فرماندهی نیروی انتظامی ایلام تعبیه نشده است و اگر اتفاق یا نزاعی روی دهد اولین جایگاه نیروی انتظامی که در روستای میشخاص واقع شده است نسبت به این سه روستا نزدیک به نیم ساعت فاصله دارد.

توانگر در پایان با بیان اینکه روستاهای چنار باشی، پاکل گراب و زیفل خانه سالمندان شده است؛ خواستار رسیدگی هر چه زودتر استاندار و نمایندگان مردم ایلام در مجلس که فقط زمان رأی‌گیری سروکله آن‌ها پیدا می‌شود به مشکلات بهداشتی، درمانی، آموزشی و نبود مدرسه و همچنین وسیله نقلیه برای رفت آمد و غیره این روستاها شد.

انتهای پیام/ج

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۵
آقای جویا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی