پایگاه خبری پشت پرده

خبرهای مهم در پشت پرده ها پنهان شده اند

پایگاه خبری پشت پرده

خبرهای مهم در پشت پرده ها پنهان شده اند

پایگاه خبری پشت پرده

با سلام خوش آمدید به پایگاه اطلاع رسانی «پشت پرده» هدف از راه اندازی این وبلاگ اطلاع رسانی جامع، دقیق و به روز در راستای اخبار (تحلیلی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... )بر طبق قوانین «بین‌المللی» می‌باشد. که هیچ گونه گرایش خاصی به حزب یا جناحی نداشته و نخواهد داشت. بر آن امیدیم شما دوستان، همکاران و بازدیدکنندگان محترم با نظرات، پیشنهادات و انتقادات استادوارانه ی خود ما را، راهنمائی نمایید. که در پایان موجب خوشحالی ماوتشکرازشمامی گردد...!

بایگانی
پیوندها
صفر تا صد رفع موهای زائد بدن در گفت‌وگو با دکتر زرین جویی
یک متخصص پوست و مو گفت: لیزر موهای زائد، عوارض طولانی‌مدت شناخته‌شده‌ای همچون ناباروری و سرطان‌زایی یا مشکلات هورمونی و غیره به دنبال نخواهد داشت.
 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین‌شهر اصفهان، این بار در حوزه اخبار علمی-پزشکی طی گفت‌وگویی به سراغ دکتر مهریار زرین جویی پزشک پوست و مو در بیمارستان عسکریه رفتیم. تا در خصوص رفع موهای زائد با وی به شرح زیر یک گفت‌وگوی ویژه‌ای داشته باشیم.

  • آیا لیزر موهای زائد عوارض جانبی به همراه دارد؟

لیزر یک درمان قوی است و امواج درمانی آن با پوست تماس پیدا می‌کند تا ریشه مو را از بین ببرد؛ بنابراین امکان سوختگی یا لک وجود دارد. هر چه کسی که این کار را انجام می‌دهد حرفه‌ای‌تر و دستگاه لیزر مناسب‌تر باشد، احتمالات این عوارض کوتاه‌مدت، کم می‌شود ولی به صفر نمی‌رسد. در بهترین مراکز درمانی لیزر در دنیا نیز امکان سوختگی یا لک وجود دارد.

 لیزر موهای زائد، عوارض طولانی‌مدت شناخته‌شده‌ای ندارد. عوارضی چون ناباروری و سرطان‌زایی یا مشکلات هورمونی و یا تأثیری در عملکرد غدد لنفاوی و تخمدان‌ها به دنبال نخواهد داشت.

  • چه کسانی نباید از لیزر استفاده کنند؟

به‌طور خلاصه می‌توان این افراد را به گروه‌های زیر تقسیم کرد:

۱. افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند.

۲. افرادی که به بیماری‌های خاص یا بیمارهای پوستی مبتلا هستند.

۳. افرادی که از اختلالات هورمونی رنج می‌برند.

۴. افرادی که بدن یا پوست آن‌ها در اثر لیزر کردن آسیب خواهد دید.

به‌طور مثال ماینوکسیدیل جزو داروهایی است که به پرپشت شدن موها و رشد آن‌ها کمک می‌کند. درصورتی‌که از این دارو استفاده می‌کنید لیزر موهای زائد نتیجه مطلوبی را برای شما ایجاد نخواهد کرد؛ بنابراین اگر نمی‌توانید مصرف دارو را به‌طور دائمی قطع کنید نباید لیزر موهای زائد انجام دهید.

*داروی کنترل هورمون تیروئید

با مصرف برخی از داروهای کنترل‌کننده هورمون تیروئید گاهی اوقات رشد موها تحریک‌شده و بیماران در نواحی خاصی از بدن خود تجمع مو را مشاهده می‌کند؛ به همین علت تمایل دارند سریع‌تر لیزر مو انجام دهند؛ اما متأسفانه تا زمانی که متخصص پوست و مو و پزشک غدد آن‌ها اجازه نداده نباید از لیزر برای حذف موهای زائد خود استفاده کنند.

درصورتی‌که به هر نوع بیماری پوستی، مانند پسوریازیس، لوپوس، کلوئید، هیرسوتیسم و غیره مبتلا هستید حتماً با متخصص پوست و مو مشورت کنید و سپس جلسات لیزر خود را تنظیم نمایید. علت مناسب نبودن لیزر مو برای افرادی که بیماری پوستی دارند تحریک شدن پوست آن‌ها و عود کردن بیماری پوستی در ناحیه لیزر شده است.

درصورتی‌که بعد از یائسگی دچار اختلال هورمونی شده‌اید و با افزایش تستسترون و کاهش استروژن مواجه هستید که موجب شده موهای صورت شما پرپشت‌تر و ضخیم‌تر شوند تا زمانی که اختلال هورمونی برطرف نشود؛ لیزر موهای زائد تأثیری در درمان آن نخواهد داشت. در این شرایط نباید لیزر مو انجام دهید بلکه باید با مراجعه به متخصص پوست‌ و‌ مو تعادل هورمون‌های خود را برقرار کرده و سپس اقدام به لیزر موهای زائد خود نمایید.

اگر هر عاملی مانند تتو که رنگ‌دانه‌های تیره بسیار زیادی دارد روی پوست وجود داشته باشد؛ اشعه لیزر نمی‌تواند از لایه پوست عبور کرده و به فولیکول مو برسد بلکه توسط رنگ‌دانه‌های تاتو جذب می‌شود و هیچ راهی وجود ندارد که بتوان تنظیماتی انجام داد که نور لیزر توسط جوهر تاتو جذب نشود. به همین علت درصورتی‌که در ناحیه که می‌خواهید لیزر مو انجام دهید تتو داشته باشید ممکن است پوست شما آسیب شدیدی ببیند و دچار سوختگی شوید.

  • مدت‌زمان درمان با لیزر و فواصل زمانی چقدر است؟

چرخه رشد مو دارای سه فاز است و لیزر فقط می‌تواند موهایی که در فاز رشد فعال قرار دارند را تخریب کند. به همین علت ۴ تا ۶ جلسه درمان برای از بین بردن تمام موهای یک ناحیه نیاز است تا کلیه موها در فاز رشد فعال قرار گرفته و با لیزر درمان شوند.

به‌طورکلی برای ۸۰ تا ۹۰ درصد از مراجعینی که کاندید مناسبی برای انجام لیزر موهای زائد با هستند؛ حدود ۴ تا ۶ جلسه لیزر برای حذف موهای زائد یک ناحیه از بدن با فواصل ۶ تا ۱۰ هفته‌ای بین هر جلسه کافی است. با این روش درمان تقریباً بیش از ۹۰ درصد از موهای زائد هر ناحیه از بدن کاهش پیدا می‌کند.

  • آیا لازم است قبل از لیزر موهای زائد با پزشک پوست و مو مشورت کنیم؟

بله قبل از انجام لیزر موهای زائد حتماً باید با پزشک مشاوره کرد. در جلسه‌ی مشاوره، پزشک پوست شما را معاینه خواهد کرد.

موفقیت لیزر درمانی به چند عامل بستگی دارد که در این معاینه مشخص می‌شود. عواملی مانند محل موهای زائد، رنگ پوست، رنگ مو، جنس و ضخامت‌ موها و همچنین وضعیت موها در چرخه‌ی رشد.

  • آیا لیزر موهای صورت روش مناسبی است؟

پوست صورت بسیار حساس است و موهای زائد این ناحیه در زیبایی صورت اثرگذار هستند.

به همین دلیل افراد مختلف روش‌های متفاوتی را برای از بین بردن موهای صورت انتخاب می‌کنند. استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد صورت از مؤثرترین روش‌های موجود است که قسمت قابل‌توجهی از مراجعات به کلینیک­ پوست و مو را شامل می‌شود.

به کمک لیزر می‌توان موهای زائد نواحی زیر را به‌طور دائمی حذف کرد:

  • دور ابروها
  • مابین ابروها (ابروی پیوندی)
  • پشت لب فوقانی
  • چانه
  • گردن
  • پشت سر و گردن

دو ویژگی اصلی در مورد شما می‌توانند تأثیر به سزایی در اثرگذاری لیزر موهای صورت داشته باشند:

  1. رنگ پوست روشن
  2. موهای زائد ضخیم و تیره‌رنگ (که به موهای مردانه معروف هستند)

یا به‌بیان‌دیگر بین رنگ مو و رنگ پوست کاندیدای ایده‌آل لیزر موهای زائد، باید کنتراست یا اختلاف مناسبی وجود داشته باشد. لیزر موهای زائد برای کسانی که موهای نازک، بور یا کرکی شکل دارند، مانند سایر تیپ‌های پوستی و مدل موی زائد تأثیر ندارد.

اگر رنگ پوست شما سبزه و تیره، ولی ضخامت و رنگ موهای شما مناسب باشد، می‌توانیم برای لیزر موهای زائد از فناوری‌های لیزری خاص مثل (Nd:Yag) استفاده کنیم. البته این‌که شما چقدر کاندیدای مناسبی برای لیزر موهای صورت هستید، به نظر مستقیم پزشک بستگی دارد.

  • بهترین دستگاه لیزر موهای زائد چیست؟ تفاوت میان این دستگاه‌ها چیست؟

در حال حاضر دستگاه لیزر الکساندرایت یکی از بهترین دستگاه‌های لیزر موهای زائد در جهان می‌باشد این دستگاه دارای قابلیت تنظیم طول‌موج و انرژی برای از بین بردن موهای زائد می‌باشد، این دستگاه با هر نوع پوست و مویی سازگاری لازم را دارد و دارای نور مرئی و طول‌موج ۷۵۵ نانومتر می‌باشد همچنین دارای سیستم خنک‌کننده و کلینگ بسیار قوی نیز می‌باشد که برای جلوگیری از سوختن پوست شما در هنگام فرآیند لیزر بسیار کارآمد است.

دستگاه الکساندرایت برای از بین بردن موهای نازک‌تر نیز مناسب می‌باشد، البته کمی در موهای کرکی ممکن است به جلسات بیشتری نیاز داشته باشد ولی دستگاه‌هایی که با سیستم دایود به لیزر موهای زائد می‌پردازند با این نوع موها مشکل خواهند داشت و به زمان بیشتری برای رفع موهای زائد نیازمند هستند.

البته هر دستگاه طول‌موج منحصر به فرد خود را دارد دستگاه الکساندرایت ۷۵۰ نانومتر می‌باشد، دستگاه دایود دارای طول‌موج ۸۰۰ نانومتر می‌باشد، دستگاه IPL هم طول موج‌های مختلفی دارد ولی در تکنولوژی جدید آن‌که E-LIGHT نامیده می‌شود از نور و رادیو فرکانس استفاده می‌شود که برای موهای روشن مناسب است.

نتیجه‌گیری اینکه، برای بهترین نتیجه در لیزر موهای زائد به این نکات توجه کنید. انتخاب کلینیک و متخصص لیزر با تجربه، دستگاه لیزر موهای زائد، برند و کمپانی سازنده دستگاه.

  • بهترین راه‌های مراقبت پس از لیزر موهای بدن چیست؟

در لیزر موهای زائد به پیاز مو و فولیکول صدمه می‌زنیم. به همین جهت باید مواظب باشید که در طی چند روز بعد از درمان، به پوست یا فولیکول‌ها آسیبی بیشتری وارد نشود. تا چند روز بعد از کارهایی مانند وکس، الکترولیز، لایه‌برداری، تاتو، روش‌های جوان‌سازی مختلف مانند هایفوتراپی، اندولیفت، میکرونیدلینگ و … خودداری کنید.

اگر قصد دارید هر یک از این کارها را بکنید، حتماً تا زمان تائید پزشک دست نگه‌دارید. حداقل ۴-۵ روز نباید این کارها را انجام دهید. به‌علاوه تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر از کرم‌های بیلیچینگ و همچنین محصولات معطر استفاده نکنید.

از گرم شدن پوست جلوگیری کنید، محل‌های تحت درمان بلافاصله بعد از جلسه‌ی درمانی، گرم‌تر از حالت عادی خواهند بود. برای همین بعد از لیزر موهای زائد باید از هر فعالیت یا موقعیتی که باعث گرم‌تر شدن پوست می‌شود، دوری کنید. گرم شدن بیشتر پوست باعث آسیب‌ها و بروز عوارض جانبی می‌شود.

اگر پوست شما نسبت به لمس حساس شده یا گرم است، می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. پارچه‌ی تمیز یا گاز استریل را در آب‌خنک فرو برده و سپس روی پوست قرار بدهید. اگر می‌خواهید از یخ استفاده کنید، آن را به‌طور مستقیم روی پوست نگذارید.

در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید، چون ممکن است در طی فرآیند لیزر موهای زائد، کمی از ملانین‌های پوست از بین بروند، خطرات برخورد اشعه فرابنفش با پوست ما بیشتر می‌شود. به همین علت در طول دوره‌ی درمان نباید در معرض اشعه‌ی UV یا نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.

برای بخش‌هایی از بدن که پوشاندنشان ممکن نیست، باید کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم‌های با SPF بالای ۳۰ و ضد آب بهترین انتخاب‌اند. تا ۴ هفته بعد از لیزر نمی‌توانید آفتاب بگیرید یا سولاریوم کنید.

به‌جز خطرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید، خطر لک شدن یا تغییر رنگ پوست هم وجود دارد. نور خورشید و اشعه‌ی سولاریوم باعث تحریک تولید ملانین شده و می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های تیره بر روی پوست شوند. برنزه کردن در طول دوره‌ی لیزر هم خطرناک است و هم اثرات لیزر بر موهای زائد را خنثی می‌کند.

بسیاری از مراجعین علاقه دارند که بعد از لیزر موهای زائد صورت، آرایش کنند. در حین لیزر ممکن است پوست شما آسیب‌هایی بسیار جزئی ببیند. آسیبی که شاید خودتان نتوانید مشاهده کنید؛ ولی توسط اپراتور یا پزشک قابل‌تشخیص است. پوست شما بعد از لیزر توسط اپراتور یا پزشک بررسی می‌شود و درصورتی‌که آسیبی وجود نداشته باشد، می‌توانید آرایش کنید. البته این کار را با ملایمت انجام داده و از مصرف برخی مواد آرایشی که باعث تحریک پوست می‌شوند، خودداری کنید.

تماس پوست بعد از لیزر با الکل، عطر یا سایر موادی که دارای الکل هستند، می‌تواند باعث سوزش پوست و درد شود. عطرها و برخی لوازم مراقبی هم می‌توانند باعث تحریک شدن پوست شوند. از مصرف عطرها، افترشیو و کرم‌های بعد از اصلاح تا ۴-۵ روز بعد از لیزر خودداری کنید.

*لوسیون یا ژل بعد از لیزر

استفاده از لوسیون یا ژل مخصوص بعد از لیزر برای تمامی افراد توصیه می‌شود. معمولاً استفاده از ژل آلوئه ورا را توصیه می‌کنیم که بهتر است شب و روز به پوست بخش‌های تحت درمان بزنید. اگر هم نیاز داشتید، می‌توانید به‌دفعات بیشتری از این ژل استفاده کنید.

*آب فراوان بنوشید

بعد از لیزر و در طول دوره‌ی درمان، آب فراوان بنوشید تا پوست شما دچار کم‌آبی نشود. کم‌آبی باعث کاهش اثرات لیزر موهای زائد می‌شود. همچنین در جلسه‌ی لیزر رطوبت پوست باید در وضعیت خوبی باشد.

  • آیا لیزر موهای بدن تأثیری در هورمون‌ها دارد؟

در برخی بیماران که دارای اختلالات هورمونی هستند؛ درمان با لیزر می‌تواند موجب رشد مجدد موها شود. گاهی اوقات درمان با لیزر در ابتدا پاسخ می‌دهد و موجب حذف موهای زائد می‌شود اما در نهایت هورمون‌های مردانه را تحریک کرده و موجب می‌شود که موها با شدت بیشتر و به‌سرعت رشد کنند. خبر خوب این است که اختلالات هورمونی با دارو قابل‌کنترل هستند. گاهی اوقات نیز با عمل جراحی این اختلالات هورمونی درمان می‌شوند. در هر صورت بهتر است پیش از اقدام به لیزر موهای زائد در خصوص نوع اختلال هورمونی خود تحقیقات بیشتری انجام دهید.

  • در چه شرایطی نیاز به انجام آزمایش‌های هورمونی قبل از لیزر است؟

تست‌های هورمونی شامل تست تیروئید، هورمون‌های مردانه و زنانه ازجمله رایج‌ترین آزمایشات در این زمینه هستند.

  • آیا حذف موهای زائد با لیزر درد دارد؟

اگر ترس از درد تنها چیزی است که در راه شما قرار گرفته، خب به‌احتمال زیاد به شما اطلاعات غلطی داده شده است. لیزر موهای زائد بر روی صورت، پوست را نمی‌سوزاند.

با استفاده از لیزر، تکنسین پزشکی مجوزدار قادر خواهد بود که فولیکول مو را بدون آسیب زدن به پوست شما در تمام طول درمان لیزر موهای زائد از بین ببرد. برخی افراد احساس سوزش خفیف را تجربه می‌کنند، شبیه به آفتاب‌سوختگی ملایم، اما این مدت بیش از چند ساعت طول نمی‌کشد. تا زمانی که پیشرفته‌ترین تکنولوژی لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرد، شما می‌توانید راحت باشید و بدانید که شما سوختگی را بر روی پوست خود تجربه نخواهید کرد.

  • آیا آقایان هم می‌توانند از لیزر برای حذف موهای بدن استفاده کنند؟

اگر تاکنون فکر می‌کردید که لیزر فقط برای خانم‌ها انجام می‌شود، باید بگوییم که لیزر موهای زائد برای آقایان نیز بسیار رایج بوده و این روش هر روز بیشتر مورد توجه آقایان قرار می‌گیرد.

موهای زائد فقط به موهای ناحیه‌ی شرمگاهی یا زیر بغل گفته نمی‌شود. منظور ما از موهای زائد هر موی اضافه‌ای است که شما مجبور هستید به‌طور مداوم یا در مواقعی آن‌ها را اصلاح کنید.

انتهای پیام/ج

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۱/۱۸
آقای جویا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی