به گزارش صدای جویا از اصفهان، با عنایت به مصوبه ستادِملی مدیریت کرونا مبنی بر اقناع افکار عمومی برای تشدید نظارتها و مجازات عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی و پیرو مباحث کلی مطروحه در بیست و ششمین جلسهی کمیتهی اطلاعرسانی و مدیریت جوِ روانی کرونا، شیوهنامهی رسانهای حاضر تدوین و مفاد آن از تاریخ تصویب، برای کلیهی دستگاههای حاکمیتی و دولتی و سازمان صدا و سیما (معاونت سیاسی، معاونت سیما، معاونت استانها، معاونت صدا و برون مرزی)، شورای اطلاع رسانی استانها، کلیهی خبرگزاریها، روزنامهها، نشریات، رسانههای برخط و فعالان شبکههای اجتماعی لازم الاجراست.
ضرورت ها:
- شیوع موج جدید کرونا در کشور و افزایش آمار مبتلایان، بستری و مرگ و میر ناشی از آن.
-
نقش غیر قابل انکار عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی به ویژه؛
- «عدم استفاده از ماسک»
- «ترددهای غیر ضروری»
- و «تجمعات فیزیکی» در تشدید و اوج گیری بیماری کرونا بر اساس تجربیات میدانی تمامی کشورها.
- نقش «خود کنترلی» و «اقدامات مردمی» در کنترل شیوع بیماری کرونا.
- اهمیت حفظ سلامت هموطنان. (رعایت حقوق شروندی هموطنان).
- مسئولیت شرعی، قانونی و اخلاقی در برخورد با متخلفین( به جهت آسیبی که به سلامت خود، دیگران و جامعه میزنند).
- رعایت حقوق کادر سلامت و جلوگیری از تضییع حقوق و اجحاف نسبت به ایشان. (با توجه به زمان هشت ماههی درگیری با موضوع و خستگی مفرط کادر درمانی).
- تکمیل ظرفیت بیمارستانها و مراکز درمانی.
- مسئولیت اجتماعی افراد در حوزهی سلامت.
اهداف:
هدف های کلی (نهائی)؛
- آگاهی بخشی عمومی و اقناع افکار عمومی در خصوص تاثیر رعایت دستورالعملهای بهداشتی به ویژه «اجبار در استفاده از ماسک» و «اجبار در پرهیز از تجمعات فیزیکی» در پیشگری و کنترل شیوع بیماری.
- اقناع افکار عمومی در ضرورت مجازات متخلفین. (با توجه به آسیبی که به سلامت شهروندان وارد میکنند).
هدف های جزئی(مرحله ای)
-
پذیرش عمومی دو اصل؛
- غیر قابل پیشبینی بودن رفتار کرونا.
- نا مشخص بودن زمان پایان کرونا.
- آگاهی بخشی عمومی در خصوص عدم ایمنی دائمی واکسن های تولیدی و نبود داروی موثر.
- فرهنگسازی در تغییر رفتار و آموزش سبک زندگی مبتنی بر همزیستی با کرونا.(با توجه به اینکه راه مقابله پیشگیری«قطع چرخهی انتقال» است نه درمان).
- تقبیح و جرم انگاری عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی توسط اشخاص و اصناف.(با توجه به آسیب این موضوع به سلامت افراد جامعه).
-
اقناع افکار عمومی و جلب مشارکت حداکثری و در صورت لزوم اجباری هموطنان در ایفای تکالیف و مسئولیت اجتماعی افراد در خصوص؛
- مطالبه گری و درخواست مردم از مردم در رعایت دستورالعملهای بهداشتی.
- مطالبهگری تشدید نظارتها و مجازات متخلفین.
- رعایت حقوق کادر سلامت(بهداشتی و درمانی)
- حفاظت از سلامت مراکز درمانی و بیمارستانها
وظایف و تکالیف؛
عمومی(تمامی دستگاههای حاکمیتی و دولتی، صدا و سیما و رسانه ها)
- اطلاع رسانی روزانه در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مجموعهی مربوطه و واحدهای وابسته.
- اطلاع رسانی روزانه از اقدامات نظارتی بر رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مجموعهی مربوطه و واحدهای وابسته.
- اطلاع رسانی روزانه از برخوردهای تنبیهی و مجازات متخلفین در مجموعهی مربوطه و واحدهای وابسته.
- اطلاعرسانی روزانه از تسهیلات (امکانات و تجهیزات بهداشتی) برای مراجعین به ویژه در مراکز پرتردد و اماکن محل رجوع عمومی از جمله؛ ناوگان حمل و نقل عمومی(درون و برون شهری)، هوائی، دریائی و ریلی ،دفاتر خدمات دولت، پلیس، مجتمعها و مراکز اداری و تجاری و ...)
- رصد مستمر جو روانی جامعه و انعکاس بموقع کلیهی سوالات، ابهامات، شایعات و القائات مطروحه در خصوص دستورالعملهای بهداشتی، تشدید نظارتها و مجازات متخلفین به دستگاههای مربوطه و دبیرخانهی کمیتهی اطلاعرسانی.
- پاسخ سریع، دقیق و شفاف به سوالات، ابهامات، القائات و شایعات مطروحه و منعکس شدهی مرتبط با هماهنگی و همکاری دبیرخانهی کمیتهی اطلاعرسانی.
- همکاری کامل با وزارت بهداشت در جمعبندی دادهها و اطلاعات لازم و موثر در ارائهی تحلیلهای علمی.
اختصاصی؛
-
وزارت بهداشت؛
-
گزارش روزانهی آماری و تحلیلی تعداد مبتلایان قطعی و احتمالی و تعداد افراد بستری شده با هدف آگاهسازی عمومی از؛
- عدم امکان شناسائی کل بیماران(با توجه به اینکه حدود80% افراد مبتلا بدون علائم خاصی هستند و این افراد در سطح جامعه هم حضور مییابند).
- بی علامت بودن و عدم بستری کل افراد دارای تست مثبت(با توجه به اینکه حدود 60% افرادی که تست مثبت دارند، احتیاج به بستری نداشته وکه البته بایستی تا پایان دورهی نقاهت باید در خانه بمانند).
- عدم امکان تست کل افراد جامعه و نیز احتمال خطای تست در تمامی دنیا.
- ارائهی گزارش مستند از تردد احتمالی افراد مبتلا در سطح جامعه برابر حرکت موبایلی آنان با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.
-
ارائهی دادهها و اطلاعات لازم با همکاری سایر دستگاههای مرتبط از جمله وزارت راه و شهرسازی، برای توجیه افکار عمومی در خصوص؛
- رابطهی میزان «استفاده از ماسک»، «تردد» و «تجمع» بر کاهش یا افزایش آمار مبتلایان.
- اعلام مستمر نتایج پیشبینیهای صورت گرفته از ایندهی کرونا در کشور توسط مراکز علمی معتبر بینالمللی با هدف آگاهی عموم مردم از کاهش یا افزایش شیوع کرونا.(با توجه به ارزیابی مستمر رفتار هموطنان به ویژه استفاده از ماسک و تاثیر آن در نتایج این پیشبینیها).
- اعلام و معرفی، کارشناسان و متخصصین مورد تائید، برای تشکیل میزگردهای رسانهای به دبیرخانهی کمیته.
- اعلام مستمر اقدامات تنبیهی و نحوه و میزان مجازات متخلفین در سایر کشورها با همکاری وزارت امور خارجه.
- اعلام و معرفی لیست کامل اعضای کمیته های ستاد ملی به انضمام حیطه فعالیت و اختیار اظهار نظر رسمی از طرف کمیته یا ستاد. (به جهت جلوگیری از اظهار نظر افراد غیر مسئول با جعل عنوان عضو ستاد ملی).
-
گزارش روزانهی آماری و تحلیلی تعداد مبتلایان قطعی و احتمالی و تعداد افراد بستری شده با هدف آگاهسازی عمومی از؛
-
سازمان غذا و دارو؛
- اطلاع رسانی روزانه از نحوهی توزیع اقلام بهداشتی به ویژه ماسک در سطح کشور.
- اطلاع رسانی از بازرسیها و برخوردهای تنبیهی با عرضهکنندگان ماسکهای تقلبی و غیر استاندارد.
- اطلاعرسانی روزانه از اقدامات نظارتی بر فرایند تولید ماسک استاندارد.
-
وزارت صنعت، معدن و تجارت؛
- اطلاعرسانی روزانه از میزان تولید ماسک در کشور و نحوهی توزیع آن.
- اطلاعرسانی مستمر از بازرسی و اقدامات نظارتی بر نحوهی توزیع و نرخ ماسک در کشور.
- اطلاعرسانی روزانه از برخوردهای تنبیهی و مجازات محتکرین و گرانفروشان اقلام بهداشتی به ویژه ماسک.
- اطلاعرسانی روزانه از اقدامات نظارتی بر فرایند تولید ماسک استاندارد.
-
وزارت امور خارجه؛
- اعلام مستمر نحوه و میزان مجازات متخلفین در سایر کشورها به وزارت بهداشت.
- اعلام مستمر میزان رعایت دستورالعملهای بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در سایر کشورها خصوصا کشورهای دارای نرخ بالای شیوع کرونا.
- اعلام مستمر آخرین راههای مقابله و پیشگیری و دستورالعملهای وضع شده در سایر کشورها به وزارت بهداشت.
-
دستگاههای نظارتی
-
کمیتهی امنیتی و انتظامی و کمیتهی بهداشتی؛( وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت بهداشت)
- ارسال دستورالعمل مجازات متخلفین به دبیرخانه کمیتهی اطلاعرسانی. (برای اطلاعرسانی عمومی) حداقل یک هفته قبل از اجرای دستورالعمل.
- اعلام دستگاه یا دستگاههای متولی مجازات متخلفین و معرفی سخنگوی دستگاه ناظر به دبیرخانهی کمیتهی اطلاعرسانی.
- معرفی افراد صاحب صلاحیت برای تشریح دستورالعمل مجازات متخلفین به دبیرخانهی کمیتهی اطلاعرسانی.
- گزارش روزانهی برخوردها و احکام صادره در خصوص مجازات متخلفین به دبیرخانهی کمیتهی اطلاعرسانی.
-
(مراجع قضائی، انتظامی و امنیتی، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت دادگستری«سازمان تعزیرات حکومتی»، مجامع و اتحادیه های صنفی و سایر مراجع نظارتی)
- به صورت روزانه گزارش بازدیدها و بازرسیهای خود در زمینهی نظارت بر اجرای دستورالعملها را به دبیرخانه کمیته اعلام نمایند.
- به صورت روزانه گزارش برخوردهای ارشادی، تنبیهی و احکام صادره در برخورد با افراد و اصناف متخلف را به دبیرخانه کمیته اعلام نمایند.
- افراد و اصنافی که بیشترین توجه در رعایت دقیق دستورالعملهای بهداشتی داشتهاند را به منظور معرفی عمومی، تشویق و الگوسازی به دبیرخانهی کمیته اعلام نمایند.
- همکاری و هماهنگی با صدا و سیما و رسانهها برای بازدیدهای سرزده از اصناف و ادارات در خصوص میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی.
-
کمیتهی امنیتی و انتظامی و کمیتهی بهداشتی؛( وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت بهداشت)
-
صدا و سیما و رسانه ها
-
اقناعی
-
اقناع افکار عمومی در خصوص ضرورت رعایت دستورالعملهای بهداشتی به عنوان تنها راهکار قطع چرخه انتقال و مقابله با کرونا با آگاهی رسانی مستمر و مستند از آخرین یافتهها و دادههای علمی در خصوص؛
- نامشخص بودن زمان پایان کرونا.
- عدم ایمنی دائمی هیچکدام از واکسنهای کشف شده تا مقطع زمانی فعلی (چرا که قویترین واکسن کشف شده در بهترین حالت، نهایتا کمتر از 3 ماه ایمنی ایجاد مینماید).
- عدم امکان تولید و توزیع واکسن(حتی با ایمنی موقت) به اندازهی کل جمعیت جهان.
- نبود داروی موثر قطعی برای درمان مبتلایان به کوید-19.
-
آگاهیرسانی عمومی در خصوص تاثیر رعایت دستورالعملهای بهداشتی در کاهش یا افزایش آمار مبتلایان در کشور و جهان طی ماههای گذشته (با تاکید بر رابطهی معنادار و مستقیم میان میزان «استفاده از ماسک»، «تردد» و «تجمع» با کاهش یا افزایش آمار مبتلایان). با هدف پذیرش و اقدام عموم هموطنان در؛
- «اجبار در استفاده دائمی از ماسک» توسط کلیهی افراد جامعه به محض خروج از خانه.
- «رعایت فاصله گذاری اجتماعی»، (حفظ فاصله یک متر و هشتاد سانتی متری).
- «پرهیز از تجمعهای فیزیکی» به ویژه در فضاهای مسقف فاقد تهویهی مناسب.
- «شست و شوی مستمر دست» و رعایت بهداشت شخصی و سایر پروتکل های بهداشتی.
- «پرهیز از تردد و سفرهای غیر ضروری» درون و برون شهری.
- اعتمادسازی عمومی به ضریبِ دقت دستورالعملهای بهداشتی کشور با مقایسه دستورالعملهای بهداشتی کشور با دستورالعملهای سایر کشورها (به ویژه دستورالعملهای سازمان جهانی بهداشت).
-
اقناع افکار عمومی برای ضرورت برخورد با متخلفین با تکیه بر؛
- گناه بودن هر نوع رفتار منجر به آسیب به سلامت جسمی خود یا دیگران با تاکید بر حق الناس بودن این موضوع.
- جرم بودن هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب گردد. (موضوع ماده 688 قانون مجازات اسلامی) و سایر مواد قانونی در این زمینه.
- اصول اخلاقی، انسانی و حقوق بشری در ضرورت حفظ سلامت خود و سایر افراد جامعه.
-
اقناع افکار عمومی در خصوص ضرورت رعایت دستورالعملهای بهداشتی به عنوان تنها راهکار قطع چرخه انتقال و مقابله با کرونا با آگاهی رسانی مستمر و مستند از آخرین یافتهها و دادههای علمی در خصوص؛
-
اطلاعرسانی.
- اطلاعرسانی گستردهی دستورالعمل تشدید نظارتها و مجازات متخلفین قبل از اجرای دستورالعمل به ویژه در تهران.
-
برگزاری میزگردهای تحلیلی با هدف تشریح؛
- شیوهی رصد و شناسائی متخلفین
- نحوهی اعمال مجازات
- میزان مجازات وضع شده برابر تخلف.
- اطلاعرسانی گستردهی روزانه و مستمر از اقدامات نظارتی و برخورد با متخلفین و میزان جرائم اعمال شده.
- بروز نمودن، سادهسازی و خلاصهسازی کلیهی «دستورالعمل های بهداشتی» در قالب فتوتیر و اینفوگرافیک با عنوان «آنچه در مورد دستورالعمل ها باید بدانیم».
- اطلاعرسانی گسترده و مستند از آخرین یافتههای علمی در خصوص رعایت دستورالعملهای بهداشتی(استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی دست) «شفا» به عنوان موثرترین راههای قطع چرخهی انتقال و پیشگیری از ابتلا به کوید-19، با شیوه های خلاقانه.
-
پوشش خبری و اطلاعرسانی گسترده از؛
- فعالیتهای نظارتی دستگاههای مختلف در خصوص رعایت دستورالعملها و برخوردهای تنبیهی متخلفین.
- میزان مشارکت و نظارت مردمی در گزارش تخلفات افراد و اصناف.
- معرفی مراکز و اصنافی که دستورالعملهای بهداشتی را به خوبی رعایت می کنند برای «الگو سازی».
- پوشش زنده تلویزیونی و مجازی بازدیدهای سرزده دستگاههای متولی از اصناف و تجمعات.
- تولید محتوا و نشر حداکثری ابتکارات مردمی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی.
-
رفتاری؛
-
ایجاد مطالبهگری عمومی در زمینهی؛
- مطالبه از تک تک شهروندان در رعایت دستورالعملهای بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک.
- مطالبه از اصناف و مراکز برای رعایت دستورالعملهای بهداشتی و عدم ارائهی خدمت به متخلفین.
- مطالبهگری عمومی در خصوص برخورد با متخلفین.
- آموزش مدام نحوهی ساخت ماسک خانگی.
- ترغیب گروههای خیریه و جهادی به تولید ماسک و اقلام بهداشتی.
- ترویج و تقویت فرهنگ اهدای ماسک و اقلام بهداشتی در قالب کمک های مومنانه.
- تولید محتوی از ساز و کارهای نظارتی مردمی بر اجرای دستورالعمل های بهداشتی.
- نصب بنر دستورالعمل تشدید نظارتها و مجازات متخلفین در صفحه اول رسانهها(مطبوعات، خبرگزاریها و شبکه های اجتماعی)، به جهت اطلاعرسانی حداکثری و تسهیل و تسریع دسترسی مردم.
- مطالبهگری نصب بنر دستورالعمل های بهداشتی در ورودی ادارات و اصناف.
- مطالبهگری نصب اقلام بهداشتی ضد عفونی کننده در ورودی ادارات و شرکتها و محل های رفت و آمد و تجمع
-
هشتگسازی با شعارهای خلاقانه و ترند نمودن آنان در شبکه های اجتماعی با استفاده از ظرفیت رسانه های غیر رسمی و سلبریتیها از جمله؛
- «از خانه ماسک می زنیم»
- «هر شهروند یک ناظر»
- «هر رسانه یک ناظر»
-
ایجاد مطالبهگری عمومی در زمینهی؛
-
اقناعی
سیاست های رسانه ای؛
-
راهبردها؛
- ایجاد قرائت واحد و اجماع سازی در موضوع رعایت دستورالعمل ها و ضرروت «تشدید نظارتها و مجازات متخلفین».
-
توجیه و اقناع افراد جامعه بر ضروت رعایت دستورالعملهای بهداشتی با تکیه بر؛
- عقوبت اخروی هر نوع آسیب به سلامتی سایر افراد با تذکر آموزههای دینی در این زمینه. «کرونا و حق الناس» با استفاده از تهیه و نشر اظهار نظر مراجع عظام تقلید، ائمه جمعه و جماعات و نمایندگان ولی فقیه در استانها در توصیه به رعایت دستورالعملهای بهداشتی.
- جرمانگاری هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب گردد. (موضوع ماده 688 قانون مجازات اسلامی) با تهیه و نشر اظهار نظر نهادهای قانونی، انتظامی و قضائی.
- تقبیح عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی با تهیه و نشر اظهار نظر افراد متنفذ اجتماعی (چهرهای علمیِ مردمی، سلبریتیهای هنری و ورزشی و...)
- جلب مشارکت عمومی در مطالبهگری رعایت دستورالعملهای بهداشتی و مجازات متخلفین.
-
اصول کلی؛
- حفظ آرامش روانی جامعه و عدم ایجاد هراس و اضطراب در خط خبری.
- پرهیز از نشر هرگونه رفتار هیجانی و احساسی که باعث افزایش التهابات در جامعه گردد.
- ایجاد نگرانی مدیریت شده در سطح افکار عمومی در خصوص افزایش شیوع کرونا و عدم امکان مدیریت آن در آینده در صورت عدم رعایت جدی دستورالعملها.
- ایجاد نگرانی مدیریت شده در سطح افکار عمومی در خصوص کاهش رعایت دستورالعملها از میزان فعلی در صورت عدم برخورد با متخلفین.
-
ملاحظات؛
- تاکید بر رعایت حداکثری دستورالعملها توسط مردم و اصناف و ادارات و اقلیت بودن متخلفین.
- هنجارسازی رعایت دستورالعملها به ویژه استفاده از ماسک و تقبیح شدید هر نوع ساختارشکنی در عدم رعایت دستورالعملها.
- ترغیب و تشویق مردم به مطالبهی همگانی و مشارکت حداکثری در نظارت بر رعایت دستورالعملها و گزارش موارد تخلف.
- جلوگیری از انتشار هرگونه خبر حاشیهای، عکس و فیلم که جلوههای منفی برخورد با متخلفین و یا مقاومت در برابر مامورین اجرای حکم را برجسته میسازد.
- عدم انتشار مواضع اختلافی، تقابلی و جناحی و رقابت دستگاهی در رعایت دستورالعملها و مجازات متخلفین.
- عدم بازنشر القائات جریانات معاند که بنای تخریبِ اجماع و همکاری در مجازات متخلفین را دارند.
- عدم انتشار هرگونه اطلاعات، خبر، عکس با هویت نامعلوم یا از سوی مراجع غیر مسئول و غیر مرتبط و بی شناسنامه.
- عدم انتشار نظرات افراد غیر مرتبط و غیر مسئول، در خصوص اقدامات نظارتی و برخورد با متخلفین.
- مراقبت از انتشار اخبار مقاومت در برابر برخورد با متخلفین و یا نافرمانی مدنی در پرداخت جرائم اعمال شده.
- مراقبت از دامن زدن به هر نوع دوقطبی سازی «سلامت و آموزش»، «سلامت و دیانت»، «سلامت و اقتصاد» و ...