پایگاه خبری پشت پرده

خبرهای مهم در پشت پرده ها پنهان شده اند

پایگاه خبری پشت پرده

خبرهای مهم در پشت پرده ها پنهان شده اند

پایگاه خبری پشت پرده

با سلام خوش آمدید به پایگاه اطلاع رسانی «پشت پرده» هدف از راه اندازی این وبلاگ اطلاع رسانی جامع، دقیق و به روز در راستای اخبار (تحلیلی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... )بر طبق قوانین «بین‌المللی» می‌باشد. که هیچ گونه گرایش خاصی به حزب یا جناحی نداشته و نخواهد داشت. بر آن امیدیم شما دوستان، همکاران و بازدیدکنندگان محترم با نظرات، پیشنهادات و انتقادات استادوارانه ی خود ما را، راهنمائی نمایید. که در پایان موجب خوشحالی ماوتشکرازشمامی گردد...!

بایگانی
پیوندها

سبقت‌ گرفتن از خدا..؟

سه شنبه, ۹ خرداد ۱۴۰۲، ۰۹:۰۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از سیستان و بلوچستان، استاد بهنام افشار روزنامه نگار طی یادداشتی تحت عنوان « سبقت گرفتن از خدا » آورده است؛

رادیکالیسم دینی و یا افراط‌گرایی دینی وصف حال خوارج‌مسلکان و جاهلان خشک‌مقدسی است که از روی خودسری و افراط و با توهمی ناشی از تکبر و تعصب در راه دین ‌و دینداری، از حکم خدا و پیامبر او سبقت می‌گیرند و چنان خود را محق و صاحب اختیار می‌دانند که گویی می‌توانند حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال کنند.

افراط‌گرایان دینی با این انگیزه و ادله که دین‌دار واقعی و مکلف به حفظ حریم و ساحت دین هستند، دایره عقاید و احکام دین را تنگ‌تر و محدودیت‌ها و امر و نهی‌های تازه‌ای را به نام دین به دیگران تحمیل می‌کنند که از سوی خدا و پیامبر نیست.

قرآن کریم و در اولین آیه سوره‌ حجرات، پیشی‌گرفتن مؤمنان از خداوند و پیامبر را منع کرده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ سَمیعٌ عَلیمٌ؛ ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید در برابر خدا و پیامبرش [در هیچ کاری] پیشی مجویید و از خدا پروا بدارید که خدا شنوای داناست»؛ البته این منع تقدم برای اهل کتاب نیز لحاظ شده است: یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لَا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ؛ ای اهل کتاب در دینتان از حد و حق نگذرید.» این نوع رویه و رویکرد مذموم برای جامعه دینی آفات و تبعات سهمگینی به دنبال دارد؛ به‌خصوص مادامی که با قدرت و سیاست آمیخته شود. اولین و شاید مهم‌ترین پیامد سبقت و پیشی‌گرفتن از خدا و پیامبر، مخدوش‌شدن تصویر و چهره حقیقی دین است.

کسانی که از روی تندروی و تعصب، از خدا و پیامبر سبقت می‌گیرند، چهره رحمانی دین را زایل و تصویری خشن، خشک و غیرعقلانی از دین به نمایش می‌گذارند و نه‌تنها موجبات دین‌گریزی و دین‌ستیزی مردمان به‌خصوص جوانان را فراهم می‌کنند، بلکه زمینه‌ساز خشونت دینی می‌شوند.

در چنین رویکردی، تعصب، جزم‌اندیشی و ظاهرگرایی جایگزین عقلانیت، خردگرایی و ساحت معرفت‌شناختی دین می‌شود.

افراط‌گرایانی که از خدا و پیامبر او سبقت می‌گیرند، برای عمل به فریضه امربه‌معروف، متوسل به امر منکر می‌شوند، شخصیت دیگران را بر مبنای ظاهر او قضاوت می‌کنند و حتی براساس این ظاهربینی و تنگ‌نظری، چه بسا به آنان انگ بی‌دینی و بی‌خدایی می‌زنند، اظهار نظر مخالفان و منتقدان را بر نمی‌تابند و به جای مدارا و زبان ملایمت (قول لین)، سخت‌گیری، درشت‌گویی و خشونت را در پیش می‌گیرند، برای رسیدن به هدف‌، به هر وسیله‌ای تمسک می‌جویند و حتی از اینکه در این راه، کرامت ذاتی انسان‌ها نیز خدشه‌دار شود، ابایی ندارند.

این نوع کنش‌ها موجب تنفر و روی‌گردانی مردم از دین می‌شود و بی‌دلیل نبوده است که خداوند خطاب به پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ؛ به لطف رحمت الهی با آنان نرم‌خویی کردی، و اگر درشت‏‌خوی سخت‌دل بودی، بی‏شک از پیرامون تو پراکنده می‌‏شدند.» اسلام بر اساس آیات و رویات مختلف و همچنین پاره‌ای از قواعد فقهی از جمله، قاعده لاضرر و لاضرار، نفی عسر و حرج و ... دین سهل و سمح و مبتنی بر آزادی، اختیار و عقلانیت است و تندروی و افراط را به منزله خارج شدن از دین می‌داند.

امام علی(ع) که خود قربانی جهل و تندروی افراط‌گرایان دینی زمان خود یعنی خوارج شد، تندروی در دین را یکی از چهار ستون کفر می‌داند و می‌فرمایند: از تندروی در دین بپرهیزید که خداوند متعال آن را آسان کرده است. افراط‌گرایان دینی هر چند در ذهن و ضمیر خود مدعی پاسداری از حریم دین هستند، اما الزاما دلسوز و خادمان واقعی دین نیستند، زیرا ضربه‌ای که اسلام در طول تاریخ از خوارج‌مسلکان و افراط‌گرایان دینی خورده، از دشمنان و کافران خود نخورده است و بدتر اینکه‌، تندروی این افراط‌گرایان به نام دین نوشته می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۳/۰۹
آقای جویا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی